Amerikanska Pannkakor och DVD's

Ledsen för den lågna tystnaden, livet kom i vägen för bloggandet. På senaste tiden har jag roat mig med kulinariska experiment i köket på jobbet och mina amerikanska pannkakor blev en storsäljare med barnen så här får ni mitt recept:

  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • 2½ dl mjölk
  • 2 msk smält smör + extra till stekning
  • 1 ägg
Blanda alla torra ingredienser för sig, och alla blöta i en egen skål. Häll vått i trort och blanda med elvispen tills alla mjölklumpar är borta (de smakar INTE gott om de får vara kvar). Efter att ha stekt drygt 100 pannkakor har jag kommit fram till att en medelhög värme är bäst för den här sortens pannkakor. 4 passade bra på min spis. Vänta tills bubblorna på ytan av pannkakan slutar flyta ihop och blir till små kratrar, då är det dags att vända. Använd inte för mycket smör i pannan, då får man ingen snygg yta. I en teflonpanna kan man faktiskt skippa smör varannan pannkaka...

Är med tinade bär, glass,sylt eller sirap. Personligen tycker jag att det blir lite torrt bara i sig självt.

In other news har Malin varit och filmshoppat, jag hittade både Sweeney Todd och Stardust på DVD rea på Götgatan. Lycklig! Fick också tag i 1408, Bourne Ultimatum, Kikis Expressbud och Cassandra's Dream. Det blir film-mys i helgen för mig. Måste bara klara av halloweenfestandet också. Har ingen aning om vad jag ska klä ut mig som, men det blir stort hår och kanske till och med ett vitt öga. På jobbet i morgon blir det något ned-tonat och änglalikt, man får ju inte skrämma barnen, men jag får i alla fall använda den blonda peruken!

Lovar att jag ska försöka lägga upp en blid på det färdiga resultatet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0