Bauer

Igår blev det äntligen dags att dra ut efter veckor av sjukdom. Pojkvännen och hela syskonskaran fick bli mitt sällskap. Först åt vi en stor middag på Bamboo Garden där alla glatt snodde mat av varandra. Av ägaren blev vi kallade prinsessor och lillebrorsor (man kan bara skratta och ta en extra djup klunk av vinet). Maten var lika god som vanligt, och man kommer undan med förätt, varmrätt, efterätt och kaffe för 220:- utan dricka, vilket är mer än överkomligt. En flaska husets vita kostade 169.

Sen gjorde vi ett försök att ta oss in på Vamipre Lounge (Östgötakällaren, Östgötakatan 41), men trots att klockan bara var 9 var det fullt och vi fick vända. Jag misstänker att jag hade blivit lämnad utanför i alla fall. Dörrvakten sneglade lite snett och frågade om alla i sällskapet var 23... (Men jag ger mig inte! Planerar att smyga in där på måndag för en glassdrink, vem ska med?)

Efter ytterligare velande och vingel satte vi kurs upp mot Götgatan och tillslut passerade vi ett färgglatt ställe, som på något magiskt sätt inte var fullsatt. Snabbt in, och det var i sista stund för så fort vi passerade dörrvakten började spö-regnet. Vi, ett sällskap på 8 hittade oss sittplatser på puffar och smuttade glatt på våra drinkar.
Och vilka drinkar! Snyggt garnerade, serverades de i vackra glas. Jag fick i mig Appletini, rom-drink och två specialare från drink-listan; Raspberry Fudge och French Applemint. Den förstnämnda var fantastiskt söt, men jag tvivlar på att man kan dricka mer än en (männen i sällskapet grinade illa över smaken) och French applemint var lite som att borsta tänderna, mintigt och fräsht.

En 5 cl drink gick på runt hundralappen, men man kunde sitta och suga på den länge. Ett glad vin runt 80 och en öl har jag för mig kostade omkring 60.

Musiken var oigenkännlig electronica som egentligen inte störde så mycket, men ökade i volym under kvällens gång så det blev svårare att föra ett samtal. Inget dansgolv, här var det mingel som gällde. RYMLIGT mingel, Bauer är på 250 kvm men huserar bara 50 matgäster under dagarna.

Passar perfekt för att ta en drink eller två innan man drar vidare för att dansa.

Kolla drinklistan för spännande drinkar! Men se upp med mynta-drinkar (som Mojito, Margarita och French Applemint), minst en bartender är lite överentusiastisk med sin färska mynta så om du inte känner för gröna bitar mellan tänderna kan det vara en bra ide att be dem ta det lugnt. De har mycket färsk frukt bakom baren och kan göra fräscha alkofria drinkar.

Och jag fick uppleva något unikt för bar-världen. Ingen kö på tjej-toan ( ok fräsh, hyfsat belyst) Ett mirakel i sanning!

Bauer ligger på Götgatsbacken (Götgatan 15), i Krönets gamla lokaler.

Se Bauer på karta

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0