Engelska Scones

Scones är perfekt för en mysig frukost, brunch eller helgfika.
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 50 gram smör, rumsvarmt
  • 1,5 dl vispgrädde (Jag använde matgrädde,  men tror att vispgrädde är att föredra)
  • Till pensling 2 msk vispgrädde
Tillagning
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Det verkar som att en riktigt varm ugn får bakpulverdegar att lyfta ordentligt om min ugn tillät skulle jag nog pröva med 250/270 grader.
  2. Nyp ihop de torra ingredienserna med matfettet.
  3. Tillsätt grädden och knåda till en smidig deg.
  4. Platta ut till en ca 2 cm tjock platta och tag ut 6 rundlar med hjälp av ett mått eller ett glas. Pensla med grädden. Att kakorna är ganska tjocka från början är avgörande för att de ska resa sig i ugnen, jag gjorde nästan alla mina 1 cm tunna och de förblev platta. Den enda som reste sig fint var tjockare.
  5. Grädda på bakpappersklädd plåt ca tio minuter tills de fått fin färg.

Mina åts med ost, tomat och färsk basilika och Markus hade ost och hallonsylt på sina. Mumsigt!

Orginal Recept på Tasteline.com

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0