Fantastiska maränger

Jag tar i alla fall inga genvägar när det gäller att tillfredställa mitt sockersug. En måndags-kväll blev åsidosatt för att testa de här marängerna, och jag måste säga att de ser helt fantastiska ut. Enda kruxet med receptet är att man måste ha en köks-termometer vilket inte så många har och att det krävs minst en elvisp för att kunna göra det. Jag blev helt slut i armen bara av att hålla vispen tills det var klart. En bakmaskin står alltså nu på min önskelista inför jul.

INGREDIENSER
(9 STORA maränger)
  • 7 st ekologiska äggvitor
  • 5.25 dl strösocker
  • 100 g mörk kvalitetschoklad 70%

  1. Sätt ugnen på 130 grader, varmluft. (I en vanlig ugn blir det ca 150 grader)
  2. Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke. Det är viktigt att skålen och vispen inte har något fett på sig, annars kan det strula med att få det hela luftigt.
  3. Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.
  4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!
  5. Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.
  6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.
Efter att ha tittat igenom några andra maräng recept får man tydligen inte vispa för hårt, för då kan det dela sig. Tydligen ska mellan-fart vara ett bra val. Jag körde på för fullt dock och det verkade gå ok i alla fall. Grejen med vattenbadet är att smeten blir fast, så till skillnad från andra maräng-recept så blir dessa marängerna höga och fina i stället för att liksom smälta ihop.

Var beredd på en hel massa kladd. Om smeten hamnar nånstans (till exempel i håret) blir den klibbig eller hård fort, om man kan är det bra att troka bort det direkt och ha en bunke med varmvatten redo att lägga ner skedar, visapr och liknande i när man är klar med dem. (Samt att blötlägga bunken man har vispat i DIREKT)

OBS! Var försiktig så att marängerna inte bränns vid, den brända smaken sprider sig och förstör dem. Jag gissar på att det är bättre att de får stå lite för kort och bli extra sega.

Orginal receptet för Sega Maränger på Recept.nu

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0