Pizza-night!

Äntligen dags att baka pizza igen. Pizza-night har blivit ett återkommande populärt inslag i vår vardagsmat.

Svårast var det att hitta den perfekta degen, och efter en del efterforskningar har jag hittat mitt favorit-recept:

25 gr jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olja
1/2 tsk salt
ca 5 - 6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Häll över det ljumma vattnet och rör om till jästen löst sig.
Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Knåda degen kraftigt tills den är blank och smidig. (Degkrokarna på elvispen eller en välvillig pojkvän brukar funka bäst. Det är viktigt att knåda ordentligt!)

Låt jäsa under duk i 1 timma.

Stjälp upp degen och arbeta den smidig på nytt. dela den i fyra delar och kaval ut dem till tunna runda plattor. Lägg dem på bakplåtsklädda plåtar.

Lägg på den fyllning du vill ha & grädda i 225 grader i 10 till 15 minuter

Normalt sett bakar jag en dubbel sats, och i min erfarenhet brukar degen då räcka till 4-6 normalstora pizzor så proportionerna i orginalreceptet stämmer inte för mig.

Om man byter ut lite av mjölet mot Durum mjöl (finns bland allt annat mjöl i butiken) blir degen lite segare och lättare att kavla tunt.

Våra pizzor blev Vesuvio, Al Tono och Mozzarella,tomat och färsk basilika. Mumsigt och lätt att slänga i frysen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0