Äggröra

God morgon!

Till frukost idag bli det äggröra, och då menar jag inte den där skumgummi-liknande varianten man får på finlandsbåten! Nej, ibland måste man lyxa till det, speciellt när man är hemma och tycker synd om sig själv. ;o)

RECEPT
Äggröra på grahamsbröd med tomat och haricotvertes
3-4 Personer

  • 6-8 st Ägg
  • 1/2 tsk Salt
  • 1/2 msk Grädde, mjölk eller vatten (per ägg)
  • 2 msk Smör eller margarin
  1. Rör ihop äggen, kryddor och vätska med en gaffel
    i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna.
  2. Värm allt på svag värme, jag brukar köra på trean och rör hela tidenmot botten med träslev annars blir det en vidbränd omelett av det. Äggröran skall bli tjock och krämig men absolut inte torr.
    Serveras omedelbart, gärna tillsammans med något gott.
Idag slängde jag i lite franska örter och åt äggröran på grahamsbrödet jag bakade igår, med tomater, sockerärtor och rökt skinka.
(Här serverat på en upplaga av Sköna hem from 1988 och en av mina skisser) Annars är det mycket gott med knaperstekt bacon, tomater, stekt korv eller lax om man råkar ha rester från gårdagens middag kvar.


Och medans ni mumsar på er frukost kan ni roa er med Joss Whedons senaste verk - Dr Horrible's Sing-a-long blog. För dem av er som inte har koll på namnet ligger Joss Whedon bakom Buffy the Vampireslayer, Angel och Firefly. Men ni kommer att digga det här även om ni inte är Buffy-fan, jag lovar!

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0