Observationer om hemlagad ravioli

Försökte mig på att göra hemlagad tortellini häromdagen. Ja, jag var mycket uttråkad.
Först och främst blev det inte tortellini, för det kändes för svårt att få till formen, det blev ravioli i stället. För det andra hade jag inga riktiga ingredienser till fyllningen hemma, så det blev lite köttfärs, röd paprika och vitlök som fick fräsa i smör med lite kryddor.

Degen var det inga problem med dock (men kladdigt!).
Jag trodde att det skulle vara svårare än det var. Jag följde receptet på påsen, använde durum-mjöl (som man också bakar ciabatta med) och vanligt vetemjöl. Något som är bra att veta är att degen tål att kavlas betydligt tunnare än vad man först tror, därför blev min ravioli lite väl tjock och tog lång tid att koka.

Nästa gång ska det göras med ordentlig fyllning, jag tänker först och främst på ricottaost som är så otroligt gott. Och mycket tålamod. Vill försöka med tortellini formen som inte spricker upp lika lätt som ravioling (det var ändå bara 1 som sprack i kastrullen, av 15). Sen ska alla göras munsbits-stora; jag blev lat och gjorde mina för stora - ett format som det inte är något större fel på innan man måste skära dem för att få in dem i munnen och fyllningen faller ut på tallriken (och ner i knät).

Som studenmat är väl hemlagad pasta kanske inte det mest ekonomiska, men om alternativet är att köpa färskpasta i butiken skulle jag hellre köpa en påse durummjöl (~20 kr/kg) och knåda på. Det är ju ganska imponerande om man ska bjuda på middag, att bjuda på hemlagad pasta. ;-)

Jag återkommer efter mitt nästa försök.
Kanske på fredag omd et bli tjejmiddag då.

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0